به گزارش مشرق، امیر عابدینی در خصوص توافق فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس برای خرید البسه تیم ملی اظهار داشت: در کشور ما اگر 40 میلیون نفر بازیهای تیم ملی را دنبال کنند، حداقل 30 میلیون نفر آنها جوان هستند. این جوانها هم اگر بخواهند لباس تیم ملی را خریداری کنند، دوست دارند آن را از برند آدیداس بخرند. منهای آنها، افرادی هستند که خارج از کشور هم لباس تیم ملی را سفارش میدهند که دوست دارند لباس آدیداس تنشان کنند.
وی افزود: آدیداس توانست پوما، مکرون و آلاشپورت را کنار بزند. همین که ما خودمان لباسهای آدیداس را تنمان کردیم، آدیداس سود خود را از این ماجرا برد و ما چه جنس از آنها خریداری میکردیم و چه مجانی میگرفتیم، برای آنها تفاوتی نداشت. اینکه ما از آدیداس لباس خریدیم، دو ضربه به ما میزند. اول از همه اینکه آن پاداش 300 هزار دلاری، 400 هزار دلاری، 500 هزار دلاری و پاداشی که احتمال بالا رفتن آن به شکل تصاعدی وجود داشت را از دست دادیم. بعد از آن هم ضربه دیگری که به ما خورده است، اینکه اگر کیفیت لباسها بد باشد، دیگر نمیتوانیم گریبان آدیداس را بگیریم، چون خودمان خریداری کردهایم.
سرپرست پیشین کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال درباره موضوع دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت که مانع از عقد قرارداد اسپانسری با شرکت آدیداس شده و فدراسیون به این موضوع اشاره کرده است، گفت: یک دستورالعملی بود که هر نوع واردات لباسی که قرار است صورت بگیرد، شرکت مبدأ باید گارانتی بدهد که 20 درصد محصولات بازار ایران را در کشور خودمان تولید کند. به نوعی همان انتقال تکنولوژی که وزارتخانه ابلاغیه آن را داد تا شرکتهای خارجی در ایران سرمایهگذاری کنند، اما این موضوع بسیار ساده بود. دوستان میتوانستند مصوبهای بگیرند که تیم ملی در این زمینه مستثنی است و وزیری که خودش را در دل مسئولان هم جا کرده است، میتوانست چنین مصوبهای را برای تیم ملی از هیئت دولت بگیرد.
وی تصریح کرد: دوستان عدم کارایی و ناکاربلدی خود را گردن دستورالعمل وزارتخانه نیندازند، چون میشد از هیئت دولت مصوبه گرفت. این مصوبه برای جایی است که ما از ترکیه جنس وارد میکنیم و بازار داخلی خودمان را خراب میکنیم، نه برای تیم ملی که چهار سال یک بار شاید به جام جهانی برود و میخواهد لباس با کیفیت بپوشد و قرارداد اسپانسری امضا کند.
عابدینی در پاسخ به این سؤال که آیا تفاهمنامه اسپانسری چهار ساله فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس که فدراسیون در اطلاعیهای مدعی آن شد، در زمان سرپرستی او در کمیته بازاریابی و اقتصادی امضا شده، اظهار داشت: تا زمانی که من بودم، تفاهمنامهای امضا نشد. ما به آلمان رفتیم و پس از صحبت با مدیران آدیداس، به ما اعلام کردند با نمایندگی آنها در دبی وارد مذاکره شویم. شرکت آدیداس نامهای به ما داد که در پاسخ به نامه اعلام کردیم با کلیات اینکه آدیداس را به عنوان برند خود در جام جهانی انتخاب کنیم، موافق هستیم، اما درباره جزئیات باید در جلسات صحبت کنیم. وقتی مدیران آدیداس فهمیدند سنگی جلوی پایشان گذاشتهایم که باید در جزئیات به توافق برسیم و این جزئیات هم راحت حل نمیشود، آمدن به جلسه را هر بار به تأخیر انداختند و به جلسه نیامدند.
سرپرست پیشین کمیته بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال تأکید کرد: شرایطی که آدیداس اعلام کرده بود را به وکلای حقوقی و بینالمللی خودمان دادیم که آنها با یکسری جزئیات مخالف بودند. به همین دلیل میخواستیم جلسه برگزار کنیم. وقتی من دیدم خیلی اصرار به امضای این قرارداد است، رفتم، چون آبروی ما با امضای این قرارداد میرفت. وقتی اول لباس شرکت آدیداس را پوشیدهایم و بعد به دنبال امضای قرارداد هستیم، این آبروریزی است. با این حال من به خاطر ندارم قرارداد چهار ساله با شرکت آدیداس امضا کرده باشیم و اگر آقایان امضا کردهاند، من بیخبرم.